
Vykoupíme vaše
stavební stroje
a nákladní auta
Praga

nyní PRAGA Hostivař a.s.
od 1998 spojením
Praga a.s. (auta) + TECHNOMETRA Praha a.s. (hydraulika a letecké prvky)
AKTUALNE (jiz ne auta):
převodovky + hydraulika, pneumatika, letecká výroba + výroba dílů
-------
Praga a.s. - historie
1907
podepsána smlouva o zřízení \"Pražské továrny na automobily\" mezi \"První českomoravskou továrnou na stroje\" a firmou \"František Ringhoffer\".
1908
továrna vyrobila prvních 6 vozů v licenci italské \"Izotta Fraschini\".
1909
vyrábí se osobní vozy podle licencí francouzských automobilek a přijala jméno Praga.
1911
zahájen vývoj nových typů vlastní konstrukce. Zkonstruovány a vyrobeny prototypy nákladních vozů s přívěsem Praga \"V\". Zahájena výroba osobních vozů \"Mignon\".
1912
vyrobeny prvé 3 prototypy jednoho z nejúspěšnějších luxusních osobních vozů Praga \"Grand\".Zahájena výroba motorového pluhu Praga \"K\".
1913
Praga prodává své vlastní licence. Automobilka RABA kupuje licenci na výrobu úspěšného osobního vozu Praga \"Grand\". Zahájena výroba středního osobního vozu Praga \"Alfa\".
1914 - 1918
1. světová válka postupně téměř úplně zastavila výrobu osobních vozů. Továrna se soustřeďuje na vojenskou výrobu. Vyvinuta hydrostatická převodovka (1916). Vyvinut a vyráběn nákladní vůz Praga \"N\" a motorový pluh \"X\" (1917).
1918 - 1919
Obnova válkou přerušených spojení. Odbyt vázne na vysokých cenách benzínu.
Praga vynalézá palivo \"Pragolin\" o polovinu lacinější než benzín.
1919 - 1940
je období rozmachu továrny. V roce 1929 je v provozu 13 663 automobilů Praga, daleko vzadu zůstávají ostatní domácí výrobci. Dochází k modernizaci dílen, strojního parku, buduje se síť obchodních zástupů a opraven. Praga dbá na kvalitu a spolehlivost. Jako jedna z prvních zavádí Praga cirkulační mazání motoru, balónové pneumatiky, centrální mazání podvozku, thermostat, sedmi a osmirychlostní převodovky pro nákladní vozy atd. Vyrábí se řada vozidel osobních, nákladních i speciálních, které se postupně modifikují do nejrůznějších provedení. Praga slaví úspěchy v mezinárodních sportovních i konkurzních soutěžích.
1940
2. světová válka omezuje výrobu vozů. Je nahrazována výrobou vojenskou.
1943
výroba vozů je zcela zastavena. Výrobní program je zúžen na výrobu tankových motorů, převodovek typu \"Wilson\" a kolopásových vozidel podle cizí dokumentace. Jsou prováděny opravy tanků.
1945
leteckým bombardováním 25. března zničeno 90 % závodu. V červnu přechází akciová společnost pod národní správu. Výroba přenesena z Prahy Libně do nových objektů v Praze Vysočanech. V září obnovena výroba nákladních vozů \"RN\". Dekretem prezidenta republiky č. 100/45 Sb. ze dne 28. října podnik znárodněn.
1946
1. ledna vyčleněna dopravní technika a zřízen podnik s názvem \"Letecké závody, národní podnik\".Pod značkou Praga se vyrábí nákladní vozy \"RN\", \"RND\", \"ND\", \"A150\" a městské autobusy \"NDO\". Obnovuje se výroba osobních vozů, zatím v malých sériích.
1948
2. září změněn předmět podnikání zúžením na automobilovou výrobu. Změněn název podniku na \"Auto - Praga, národní podnik\". Výroba osobních vozů zastavena. Automobilová výroba se zaměřuje na nákladní vozy typu \"RN\" a \"RND\".
1952
zahájena výroba terénního nákladního vozu Praga \"V3S\".
1953
výroba nákladních vozů \"RN\" a \"RND\" zastavena. Výrobním programem se stává jediný výrobek: třítunový terénní vůz \"V3S\" pro vojenské účely.
1956
zahájena výroba nákladního vozu \"S5T\" pro civilní potřebu.
1961
k 1. lednu v důsledku vládního usnesení dochází ke spojení závodu Praga se závodem AZ Letňany. Praga se stává součástí národního podniku \"Automobilové závody Letňany\".
1961 Výroba vozů \"V3S\" a \"S5T\" se postupně přesouvá do letňanských provozů.
1964
ke dni 1. března nastává zlom ve výrobním programu podniku. V důsledku vládního usnesení je Praga vyčleněna z AZ Letňany a je zřízen nový podnik \"Praga AZKG\". Ruší se automobilový program, podnik se stává specializovaným na vývoj a výrobu převodovek pro nákladní automobily a autobusy. Poslední vůz Praga \"V3S\" opouští montážní linku dne 16. června v 9,00 hod. Nezbývá než bilancovat: od r. 1907 do r. 1964 bylo pod značkou Praga, kromě dalších výrobků, vyrobeno celkem 165 000 vozidel různých typů, z toho více než 100 000 od skončení druhé světové války.
1964 - 1969
Prvním výrobkem specializovaného programu je automatická převodovka 2M70 pro městské autobusy. Následující mechanické převodovky unifikovaných řad 10P80 (1967) pro nákladní vozy a 5P80S (1969) pro autobusy. Pokračuje výroba převodovek pro vozy V3S, S5T, planetových převodovek Wilson a agregátů pro kolový transportér.
1969
zahájena výroba převodovek pro traktory Zetor a speciálních převodovek Vibro podle cizí dokumentace.
1972
zahájena výroba převodovek pro nákladní vozy Avia. V malých sériích se vyrábí měničové skupiny M70 pro otočné nakladače, reverzační planetové převodovky 3340 a měničové skupiny MI00 pro nakladače a jeřáby. Praga vyvine řadu převodovek řazených pod zatížením: 2220, M20, M40, 6140, 2140, ale sériová výroba se neuskuteční. Je předána do Povážských strojíren na Slovensku.
1973
1. ledna dochází k administrativnímu sloučení n.p. Praga s n.p. Státní výrobny autodílů. Výrobní program rozšířen o výzkum, vývoj a výrobu účelových nástaveb nákladních automobilů.
1974 - 1984
Vyvíjeny a vyráběny převodovky 5P20 pro střední nákladní vozy, převodovky 9P140 pro kamióny a nové, pod zatížením řazené přídavné pohony. Vyrábí se modernizované motory T 912-5 a T 912-5S. Na podvozcích Tatra a Avia staví Praga specializované nástavby kontejnerových nosičů TK-T148 a NK-A30. Konstrukční přehodnocování vyvolané světovou naftovou krizí. Počítače rekonstruují prototypy automatických převodovek AB. Vyvíjeny převodovky s jemným převodovým odstupňováním.
1985
vyrobeny první vzorky univerzálního vozidla UV 100 a UV 120.
1990
Praga dostává statut státního podniku.
1992
Praga se stává akciovou společností.
Začala výroba nových převodovek 8PS120 a 14PS150.
Začala výroba univerzálního vozidla UV80, které bylo později převedeno do PRAHA Čáslav a.s.
1996
Výroba univerzálního vozidla UV80 převedena do PRAHA Čáslav a.s.
1996
Praga začíná vyvíjet motocykly v provedeno cross a enduro.
1999
PRAGA Hostivař a.s.začala vyrábět motocykly v provedeno cross a enduro. Výrobní program výroby motocyklů byl ukončen k závěru roku 2003.
2004
PRAGA Hostivař a.s. se podílí na vývoji a výrobě prototypů vozidla pro armádu.
---------
TECHNOMETRA Praha a.s. - historie
1908
vedení Elektrotechnické akciové továrny v Praze Vysočanech tehdy zřídilo opravnu a cejchovnu elektroměrů pro české země.
1914
obchod s elektroměry se značně rozvíjel, rozšířil se nákup jejich součástí, které se ve Vysočanské továrně montovaly, regulovaly a úředně cejchovaly.
1923
byla založena \"Továrna na elektrická počitadla, společnost s ručením omezeným se sídlem v Praze\" se zřízením vlastní výroby.
Před zahájením vlastni sériové výroby byly elektroměry montovány z dílů, které dodávala firma.
1924
byly dokončeny přípravy na sériovou výrobu jednofázových elektroměrů typu PJ-2, třífázových PT-3 a čtyřvodičových PT-4.
1925
byla zahájena výroba transformátorů a amplionů pro radiopřijímače.
1926
byla převzata výroba synchronních hodin.
1927
přibyla výroba omezovačů proudu, poplašních zabezpečovacích zařízení pokladen a byla 1929 - výrobní program rozšířen o produkci suchých plynoměrů a přepínacích hodin.
Na začátku třicátých let začala výroba neonových reklam.
1935
zahájena výroba přesných kyvadlových matičných a věžních hodin a leštičů parket.
1937
výroba byla rozšířena o autopřístroje, tachometry, manometry a vzduchové filtry.
V období války, do roku 1945 v důsledku nacistické okupace byla snížena tradiční výroba a převážila výroba vojenská.
1945
Továrna na elektrická počitadla znárodněna a začleněna do tehdejšího národního podniku Kolbenka. Byla obnovena výroba elektroměrů přerušená válkou. Stejně tak se pokračovalo ve výrobě suchých plynoměrů, neonových reklam a autovýzbroje. Postupné se dostávaly do výroby nové typy elektroměrů K-1 a K-2 a plynoměrů PS-1 a PS-6, které byly připravovány již na sklonku války.
1946
z důvodu koncentrace výroby byl závod od 1. 7. začleněn do národního podniku Křižík v Praze na Smíchově a jeho hlavním výrobním úkolem měla být elektrická počitadla.
1950
1. ledna byl závod vyčleněn z n. p. Křižík a ustanoven jako samostatný národní podnik s pojmenováním Technometra. Pobočnými závody byly n. p. Křižík v Brně a v Praze XII na Vinohradech. V témže roce byla převzata i výroba olejových plynorněrů \"Sigma\" a tachometrů \"Jawa\" RJM-80.
1951
do podniku byl začleněn n. p. Aeropal Modřany, závod Mechanotechna, a současně byla převzata i výroba palivových a leteckých hydraulických přístrojů.
Výroba plynoměrů předána do n. p. Presná mechanika Stará Turá, včetně bývalého pobočného závodu plynoměrů v Brně. Výroba tachometrů byla později převedena do bývalého pobočného závodu Aeropal a mechanické strojky začal vyrábět n. p. Chronometra Jablonec nad Nisou.
V dalších letech byla zavedena do výroby celá řada hydraulických přístrojů pro letouny.
1954
pro letoun L-60, v roce 1955 pro dopravní letoun IL-14. Další změny v hlavní výrobě i nové uspořádání organizace práce si vyžádaly jiné speciální výrobní programy.
1957
byly osvojovány hydraulické přístroje pro malé aerotaxi L-200.
1958
Technometra se stala vedoucím závodem podniku a od 1. dubna téhož roku k ní byly přičleněny závody Radovan n. p. Radotín, Rudý kovák n. p. Semily, Jihlavan n. p. Jihlava, Jihočeské strojírny n. p. Velešín. Začala výroba civilní hydrauliky. Nejdříve to byly hydraulické přístroje pro autojeřáby a pro autosklápěče. Začalo se s výrobou pístových a zubových hydraulických čerpadel a rozvaděčů.
Na počátku šedesátých let byla zahájena výroba agregátů pro první československý cvičný proudový letoun L-29 Delfin.
1960 - 1961
v podniku se začaly vyrábět vysokotlaké hadice a přístroje pro cvičné pilotní kabiny.
1961
byla zahájena výstavba nového závodu v Praze 10.
1962
k n. p. Technometra přičleněn závod Kovohutě Kamenice.
1964
zahájen zaškolovací provoz a následně téhož roku začalo bez přerušení provozu stěhování Vysočanského závodu.
1961 - 1965
byla zahájena výroba pozemních zkušebních vozíků a přístrojů pro speciální zemědělský letoun Z-37 Čmelák a byla osvojována náročná výroba hydraulických přístrojů pro letoun Mig 21 a vývoj a výroba prvků pro proudový letoun druhé generace L-39 Albatros. Souběžně s tím nabíhala i výroba komponentů pro malý dopravní letoun L-410.
Koncem šedesátých let dále pokračovalo rozšiřování sortimentu civilní hydrauliky. Vedle hydraulických, pneumatických a palivových agregátů pro letadla a výrobky speciální techniky dodával závod hydraulické prvky i pro traktory, nákladní automobily, autobusy a stavební stroje. Do sériové výroby zahrnuta nová řada zubových a pístových čerpadel a motorů, což umožnilo využívat těchto progresivních prvků ve všech oborech průmyslu. Technická úroveň hydraliky z Technometry byla v té době již schopna světové soutěže, zejména pokud se týká kvality a cen.
1974
byl dokončen převod výroby zubových čerpadel do Jihočeských strojíren Velešín.
Ve výrobním programu zůstaly pístové axiální hydropřevodníky a ruční hydraulická čerpadla speciální techniky. Byla zahájena rozsáhlá inovace výroby směrem ke zvýšení přesnosti, životnosti, spolehlivosti a produktivity.
Úsilí o kvalitnější a efektivnější výrobu vedlo ke zúžení sortimentu, ke specializaci na leteckou výrobu, výrobu pístových čerpadel, filtrů a vysokotlakých hadic. K přístrojům nejvyšší kvality patřila hydraulická čerpadla LUN 6101.01-8, LUN 6102.01-8 a regulátory vrtule LUN 7815-8.
V době vzniku VHJ byl podnik podřízen VHJ Aero - Československé letecké podniky.
Zatímco šedesátá léta znamenala v Technometře vývoj axiálních pístových převodníků (t. j. hydrogenerátorů a hydromotorů), znamenají léta sedmdesátá inovační proces, ve kterém byla životnost této řady hydraulických přístrojů zvýšena na dvojnásobek. V tomto období byla zavedena do výroby řada hydrogenerátorů a hydromotorů II. generace, která získala hodnocení technické pokrokovosti, a např. axiální pístový hydrogenerátor UC 25 byl vyhlášen Nejlepším výrobkem resortu všeobecného strojírenství v roce 1982.
1983
byla vyvinuta a zaváděna do výroby III. generace hydrauliky.
Ve vývoji vysokotlakých hadic bylo dosaženo zvyšování tlakových parametrů s cílem dosáhnout mezinárodně uznané úrovně dané normami ISO.
1983 - 1985
byla vyvinuta nová řada vysokotlakých filtrů.
Došlo ke zvyšováni životnosti a zlepšování funkčních vlastností u hydraulického servořízení, určeného pro autobusy Karosa, nákladní vozy Liaz a Tatra.
1989
ze svazku n.p. Technometra osamostatňují všechny pobočné závody.
1990
Technometra se osamostatňuje ze svazků VHJ Aero a stává se samostatným státním podnikem.
1994
v období privatizace, je založena Fondem národního majetku ČR TECHNOMETRA Praha a.s., která přebírá veškeré závazky původního státního podniku.
Nosným programem je výroba axiálních pístových čerpadel, filtrů a filtračních prvků, vysokotlakých agregátů a leteckých prvků pro letecký průmysl, nákladní automobily, autobusy, traktory, zemědělské stroje a tlaková zařízení.
Naše nabídka značky Praga »